Cette page n'est pas disponible dans votre langue
Welkom 2025, een keerpunt voor de Belgische e-sport?
Net als de rest van de wereld kende België in 2020 een sterke groei in de e-sportsector, met tal van nieuwe initiatieven en soms aanzienlijke investeringen. In 2024 was er echter wereldwijd sprake van een zekere stabilisatie. Hoe zit het vandaag in ons land, en wat mogen we verwachten in 2025? Een analyse.
Het is geen geheim dat 2020 een bijzonder vruchtbaar jaar was voor de e-sportsector.
Tijdens de lockdown zochten mensen naar manieren om zich bezig te houden, en videogames werden al snel een van de meest populaire vormen van entertainment.
De boost van 2020
Al snel ontstonden er nieuwe structuren en projecten die voortbouwden op de golf van motivatie die opkwam. België zag verschillende nieuwe initiatieven naast de al bestaande organisaties. Zo organiseerde Meta (het huidige Unlocked) zelfs een wereldbekerfinale in Antwerpen.
Maar vijf jaar later heeft de overdaad aan evenementen en investeringen ervoor gezorgd dat sommige organisaties hun ambities moesten bijstellen.
In België hebben iconische teams zoals LowLandLions, Defusekids en Sector One hun deuren gesloten of zijn ze gefuseerd, wat de moeilijkheid benadrukt om een duurzame activiteit te behouden zonder stevige financiële steun en aangepaste bedrijfsmodellen. Veelgebruikte investeerders hebben hun bijdragen verlaagd door het gebrek aan directe rendementen, en het model begon te veranderen.
Deze stabilisatie is zichtbaar in een vermindering van het aantal nieuwe structuren en in de consolidatie van bestaande spelers. Zo blijft RTBF iXPé bijvoorbeeld een sleutelrol spelen in het promoten van e-sport bij het grote publiek.
In het buitenland zien we een soortgelijk beeld: terwijl sommige organisaties sterker worden, moeten andere verdwijnen vanwege een gebrek aan middelen om door te gaan.
2025: welke vooruitzichten voor Belgische e-sport?
De toekomst van e-sport in België hangt af van verschillende sleutelfactoren:
-
Meer professionalisering: Om competitief te blijven, moet de Belgische scene haar competities verder structureren, de begeleiding van spelers verbeteren en de banden tussen sponsors, organisaties en spelers versterken.
-
Diversificatie van disciplines: Hoewel games zoals League of Legends, Counter-Strike, Rocket League en FC (voorheen FIFA) de markt domineren, kan de integratie van nieuwe disciplines, zoals virtual reality, nieuwe mogelijkheden bieden. Denk hierbij aan arena's zoals EVA Luik en simulatiecentra zoals EXYPE in Waterloo.
-
Fysieke aanwezigheid: Beurzen (GameForce, Mia, Summer/Winter Geek, Facts, ...), LAN-parties (666, Frag, ...) en andere fysieke evenementen moeten blijven bestaan om het grote publiek bewust te maken van de lokale scene en interacties te bevorderen.
-
Onderwijs en jeugd: Scholen en Belgische instellingen kunnen een cruciale rol spelen door programma’s te integreren die gerelateerd zijn aan e-sport en jongeren bewust te maken van de professionele kansen in deze sector. Universiteiten en studentenverenigingen zoals AGEM, CEFUC, AES ULB, VUB en andere dragen hier al aan bij.
-
Institutionele steun: Publieke en private initiatieven moeten samenwerken om een duurzaam ecosysteem te garanderen, rekening houdend met economische en maatschappelijke uitdagingen. Denk bijvoorbeeld aan de BESF en Walga.
Maar bovenal is populariteit de belangrijkste succesfactor.
Conclusie
In 2025 zal de Belgische e-sport de uitdaging moeten aangaan om stabiliteit te waarborgen en tegelijkertijd te blijven innoveren. Historische spelers en nieuwkomers zullen een cruciale rol spelen in het versterken van België’s imago op het internationale toneel.
De weg ligt open, maar vereist een langetermijnvisie, echte samenwerking tussen de betrokken partijen en het vermogen om zich aan te passen aan de snelle veranderingen in een voortdurend evoluerende sector.